La pandèmia del coronavirus ha modificat els hàbits dels estudiants dels centres educatius de Catalunya i això s’ha traslladat a les noves necessitats dels alumnes a l’aula.

Pandèmia COVID-19: digitalització forçada

El 12 de març de 2020 és un dia que ha quedat assenyalat a la ment de professors i alumnes. A Catalunya es prenia una mesura inèdita fins al moment. Escoles i instituts tancaven les portes i les universitats suspenien les classes pel coronavirus. Una mesura presa pel govern català que deixava a casa 1.600.000 alumnes i gairebé 80.000 docents de llars d’infants, escoles i instituts. En total, més de 5.400 centres. A les universitats va afectar uns 200.000 estudiants i uns 20.000 professors.

Les escoles es van afanyar a pensar la manera de continuar amb part de les classes, a distància, buscant solucions com les reunions via Google Meet, zoom o altres plataformes, o compartint materials amb els alumnes a través del correu electrònic.

Durant la pandèmia els estudiants es van haver d’acostumar a la interacció online. 

Durant el curs 2021-2022 la digitalització ha continuat, amb especial èmfasi en els alumnes universitaris. A poc a poc, però la presencialitat es va recuperant i és hora de retornar a les aules.

El campus omnicanal

Els alumnes han canviat i els seus hàbits en l’entorn educatiu també. El campus ara és omnicanal. Què vol dir això? Que es mou entre l’entorn online i l’offline.

L’experiència i els serveis s’han digitalitzat, i la presencialitat i la virtualitat conviuen amb normalitat.

Aquest canvi fa que hagi arribat el moment de reimaginar l’entorn educatiu.

Smartlearning: Reimaginant l’entorn educatiu

L’smartlearning és una idea que neix durant els primers anys de la dècada del 2010 de la mà de diversos autors com Hwang (2014) y Scott & Benlamri (2010), que el defineixen com un aprenentatge omnipresent recolzat per l’ús de la tecnologia.

El procés de l’smartlearning es divideix en 3 parts: PENSAR, FER i COMPARTIR.

El fabricant de mobiliari Actiu, ha fet una proposta per equipar els espais de les aules, escoles i universitats pensant en aquestes 3 parts:

PENSAR: guanyar coneixement

Espais pensats per investigar, fer recerca, practicar les tècniques de brainstorming, analitzar i treballar el “design thinking”.

 

FER: fer les idees tangibles

Fer les idees tangibles ajuda a l’aprenentatge. Els Hub Labs, les habitacions de projectes, els Innovation Labs, espais per a la fabricació de prototips o els Tech Labs en són alguns exemples.

COMPARTIR: compartir informació i recollir feedback

Més enllà del pensar i el fer, el compartir és el fet de posar en comú els resultats obtinguts. Amb qui? Amb altres alumnes o amb la comunitat educativa. Es pot fer en espais com Learn Labs, àrees obertes, cafès, espais, lounge…

L’educació ha canviat i continuarà canviant. A Maieroffice t’oferim solucions reals per aplicar canvis a la forma d’educar al teu centre.